onsdag, september 30

The beach

Nå har jeg fått ferie, to uker fri mellom tredje og siste termin! Er ganske utrolig at jeg allerede er ferdig med en termin, 1/3 av oppholdet er allerede over!

I helgen var vi på en utflukt sammen med alle utvekslimgsstudentene i område, vi dro til Foxton beach. Vi vasset, spilte volleyball, og jeg tok masse bilder! Utrolig fint landskap. Vannet var overaskende varmt, og sanden var også varm, selv om det fremdeles bare er vår her.

Dette er staranden vi var på, været var ganske grått på begynnelsen, men midt på dagen var det som om hele himmelen var en rullgardin som ble trukket opp, og det ble helt blå himmel, og sol:

Etter vi hadde vært på starnden dro vi inn til en brygge for å prøve å fiske, fikk ingen fisk, men fikk noen flotte bilder av solnedgangen:


I går var jeg og vertssøsteren min fra Sverige i Palmerston, hvor vi gikk på kino, vi så fame, og shoppet litt.


Litt om skolen:

Tenkte jeg skulle fortelle dere litt om forskjellen på NZ high school, og Norsk vgs. Her i NZ er high school fra year 9 til year 13 (9.klasse til 3.klasse). Her er det også skoleuniform, og mange flere regler. Man kan si at det er mer skolefølelse her, vi har møte med vår group class hver morgen. Og vi er delt in i 8 hus, jeg er i Tararua. Husene deltar i forskjellige konkuranser, for noen uker siden var det house debate, hvor lag fra de forskjellige husen debaterte mot hverandre. Tararua vant! Det er også skole sporter her, jeg spilte fotball, og skal begynne med friidrett etter sommerferien. Blir mer "skolefølelse" Her, siden ingen har lov til å forlate skoleområdet i skoletiden, hjemme er det bare å gå på senteret i lunsjen. Og det er helt utenkelig å forlate klasse rommet før timen er slutt!

Karaktersystemet er veldig anderledes også - du får credits for alle delene av faget (feks: creative writing i engelsk gir 4 credits). Hvis du får achived eller bedre på stilen din får du 4 credits, og så trenger du ett gitt antall credits for å kunne fortsette med faget neste år. (Du trenger også et gitt antall for å kunne fortsette på skolen neste år totalt)


Dette er et kart over skolen:
-Ida-

4 kommentarer:

Joakim sa...

synd du ikke fikk fisk da, og skolen minner veldig mye om et fengsel :S

Guro sa...

Å, det høses gøy ut! Virker som du har ganske mye ferie ;-) Litt spennende å prøve "ordentlig" skole da. Da virker det sikkert som du får gjøre hva du vil når du kommer hjem.

Anna sa...

Er så gøy å lese oppdateringene dine, Ida! Jeg forventer at du blogger om brevet som snart ankommer din postkasse! :D Sendte med en liten overraskelse :)
Klem:)

Thea sa...

HEi HEi! IDA!!

Nå synes jeg det snart er på tide at du oppdaterer! denne bloggen er helt død, du har jo ikke oppdatert siden september, nå er det november!! :O

klem